Vilse i Uppsala.

Improviserat, spontant, ogenomtänkt...så kan jag sammanfatta min helg! Kl halv fyra i fredags eftermiddag bestämde jag mig för att åka ner till Uppsala över helgen. Tåget gick vid 17.07. Kvart i fyra började jag packa väskan, och kvart över lämnade jag lägenheten. När jag kommer ner till konsum ser jag att bussen står där, men jag inser att jag inte kommer hinna med den. Klockan var ganska mycket, och jag kände att jag inte kunde stå och vänta på nästa buss, så istället promenerade jag med stora kliv bort till tågstationen. Var väl där tjugo i fem, köpte min billjett och hoppade på tåget! Jahapp så var jag på väg till Uppsala då!

Kom fram vid 22, traskade för första gången upp till Vretgränd själv. Dit hittade jag utan problem=) Hann inte vara här så länge förrän jag skulle iväg och möta upp en annan kompis. Jag skulle gå mot han. Vägen blev rätt krokig, men jag hade bra guidning hela vägen så tillslut stötte vi på varann i Carolinabacken! Kvällen slutade med att jag satt i en studentkoridor med ett par studenter. Bra att få prova på det livet lite innan jag kommer hit själv!

Lördagen då...jo, den stora planen för denna dag var avskedsfesten för min vän som skulle hållas på kvällen. Jag fick skjuts ut till ett ställe jag aldrig varit på förut, vilket kan bero på att det bara bor studenter där och jag inte har haft så mycket med dom att göra tidigare. Vi var nog närmare 15-16 stycken, jag, en tjej till och resten killar! Jag trivdes bra där jag. Säkert fanns där sex, sju stycken studenter+mig som kom från Östersund! Jättekul! Sedan åkte vi in till stan där jag för första gången i mitt liv gick på "nation", om jag inte kommer ihåg fel så var det Upplands. Det var trevligt! Inget inträde, tokbilligt i baren, roligt folk...kvällen avslutades med bastu på studentvägen.

I förmiddags skulle jag leta mig hemåt, eller där min packning bor denna helg, nämligen hos Mia. Själv har jag mest vart ute och ränt på andra håll denna gång. Jag är inte direkt känd för att ha bra lokalsinne, men jag tänkte att det nog inte skulle bli några problem att hitta tillbaka bara jag visste åt vilket håll jag skulle gå! Fick riktningen utpekad åt mig, men när jag kom ut tyckte jag att allt såg likadant ut så jag började gå åt det håll jag trodde var mot centrum. Jag gick, å gick...å gick. När jag aldrig såg kyrktornen misstänkte jag att allt inte var som det borde. Ringde Mia, och hon fick lokalisera mig på eniro=) Hade gått åt motsatt rikting mot för var jag skulle gå. Det var bara att vända på sig och gå tillbaka det! Det dröjde inte länge förrän jag såg tornen på körscha. Bara jag ser dom så är det inga problem att hitta. Bra riktmärke. Sen var jag så gott som hemma. Men, lite sightseeing är ju alltid spännande! Sen har det inte hänt så mycket mer spännande denna dag. Fick veta att jag ska på kursstart imorgon på en kurs som jag har sökt här för att få studentrummet! Perfekt det! Så nu blir jag lite av en student, haha. Ska bli mycket spännande att försöka hitta dit imorgon. Kommer garanterat gå lite vilse. Skulle inte bli förvånad.

Den här helgen blev verkligen inte vad jag räknat med, den blev bättre! Hade inte planerat att åka hit,hade inte räknat med att få träffa en massa nya människor, festa, ha roligt och upptäcka delar av Uppsala som jag inte sett förut, på egen hand och med andra. Har provat på hur det är att bo i korridor och gå på nation, och jag ser verkigen fram emot att komma ner hit om två veckor och leva det livet några månader framöver! Det vet ni nog redan, men jag känner mig väldigt hemma i stan, trivs här. Känns lite som att komma hem varje gång jag kommer hit. Och snart bor jag här på riktigt, äntligen ÄNTLIGEN!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0