Är det så konstigt att man längtar till sommaren?


När jag åkte till jobbet imorse var det solglasögon på som gällde! Solen var uppe lika tidigt som jag, och har liksom jag varit pigg och vaken hela dagen! Ända sedan jag flyttade hit har det mer eller mindre varit vårlikt väder här, mer än vinter. Själv är jag ett stort fan av våren, så jag har ingenting emot att den börjar visa av sig såhär tidigt. Men samtidigt kan jag inte låta bli att sakna snön och den nu nalkande vårvintern i Jämtland. Den hör ju årstiden till. Här är det inte vitt så långt ögat kan nå. Åkrarna har redan för en månad sedan börjat grönska, och vägarna är helt torra. Solen har börjat värma och jag har redan börjat spana efter vårskor i butikerna. Är det så konstigt att man längtar till sommaren?


Jag satt och dagdrömde idag på lunchen. Satt med slö blick och tittade ut genom fönstret, tittade på solen, tänkte på sommaren...Började längta. Längta efter att en ljummen lördagseftermiddag i Juli promenera genom stan, känna doften av grillmiddagar från var och varannan tomt. Slå sig ner på en bänk vid vattnet och bara njuta av stunden, av sommaren, av livet. Höra fiskmåsarnas skrik, och glad musik som kommer från öppna fönster. När man tänker på allt det där, är det så konstigt att man längtar till sommaren?


Överallt där jag går märks det på människor jag ser och möter att de liksom jag har vårkänslor i kroppen! Det är solglasögon, leenden, tunna jackor och små nätta skor. Det är inte bara jag som, så fort solen tittar fram slänger vinterjackor och mössor och glömmer den smått kyliga luften för en stund, och hoppar i vårkläderna! Jag tror inte att våren/sommaren kommer snabbare bara för att man klär sig lättare, snarare kommer den där envisa vårförkylningen som har en tendens att sitta i fram till juni! Men jag tänker ändå att vi kanske lurar oss själva lite. Enligt årstiden och temperaturen är det inte riktigt vår ännu, men genom att låtsas, så tror vi det ska gå snabbare tills den är här på riktigt! Butikerna blir allt snabbare med att plocka fram vårmodet. Själv köpte jag vårens första skor förra veckan. Det enda som hindrar mig nu från att använda dom är kylan. Just för tillfället står de i hallen, och jag bara väntar på värmen så jag kan få ta på mig mina fina, nya skor och gå ut och möta våren! Nej, jag tycker inte att det på något sätt är konstigt att man går här och längtar efter sommaren...


Kommentarer
Postat av: John

Jag längtar som en tok! Hoppas det blir rekordvarmt och inget regn. Det vill jag ha! kan du fixa det?

2008-03-05 @ 21:33:57
URL: http://johnalm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0