Jag längtar tillbaka.

Flax

För ett år sedan storsade jag runt och lärde känna mina nya kvarter borta i Shanghai. Det är ett helt år sedan jag åkte till Kina men det känns som om det var alldeles nyss. Blir glad i hjärtat när jag tänker tillbaks. Att jag verkligen tog mig iväg.
Just för tillfället tänker jag inte åka någonstans. Just för tillfället har jag hittat något som är bra med Östersund och som gör att jag vill stanna ett litet tag här. Fast det kliar i benen och det skulle vara roligt att åka iväg igen...
Jag är tröttare än den tröttaste för det har varit en intensiv helg. Allt från loppis till kantarellplockning i fjällen har jag hunnit med och ett sent besök i Torvalla igår då jag skjutsade hem en Hero gjorde att jag har varit mer sovande än vaken idag. Så fysiskt är jag helt borta. Mentalt svävar jag i det blå. Och nu är det dags att sväva bort i drömmarnas värld. Goodnight xx

Friday night and I just want to sleep...

Har skjutsat hem mormor, ätit blåbärsbulle och fått en burk äkta polkagrisar från Gränna. Jag är mycket nöjd med denna regniga fredag trots att det varit en seg dag och jag är trött som en gnu. Jag och Hero tog en kvällspromenad igår och det är forfarande varmt i luften på kvällarna. Hoppas det håller i sig. Beroende på väder och ork kanske det blir en sväng til kantarellskogen imorrn, men det beror som sagt på om jag orkar öppna ögonen då de andra tänker åka. Funderar på att bo i sommarstugan imorgon natt om någon har lust att följa med. Bror och hunden kanske vill. Lite läskigt nu när det blir mörkt så tidigt tycker jag, det kan ju smyga björnar eller nån Bengan runt knuten. Mina ögon vill bara blunda nu. Det blir ensamt inatt. Goodnight xx

Det finns alltid tillfällen för att äta tårta!

Jag tror jag håller på att bli bortskämd. Alla som känner mig bra vet att allt som stavas tårta gör mig glad. Förra veckan fick jag smörgåstårta levererat hem till mig TVÅ gånger! Bara det säger ju en del. Och sen var det tårtkalas hos farfar i måndags och igår var jag på tjugofemårskalas med en stor hallontårta på bordet. Tur att jag inte har anlag att lägga på mig. Det ända som möjligen skulle kunna mätas med tårta är Hero. Han dök också upp på kalaset igår, det var en glad överraskning. Han kom på hojen, den som jag ska få åka på. Lika söt som hallontårtan var han om inte sötare. Mums! Jag kanske inte får mer tårta denna veckan men jag kommer få träffa Hero imorrn så det gör inget. Man kan inte få allt gott på en gång. Jag får nöja mig med det. xx

Seg söndag

Ännu en vecka är slut. En väldigt bra vecka, kanske en av de bästa. Nu när jag sitter här på Frösön denna regniga söndagkväll saknar jag lite lördag-hela-veckan känslan jag hade i Kina. Ingen söndagsångest där inte. Underbar helg har det ändå varit. Den har tillbringats tillsammans med Cara Mia som kom upp i fredags. Och den har tillbringats med Hero. Ja mest med Hero faktiskt. Ååhh, glädjesuck.
xx

Ibland är livet toppen!

Och då särskilt när man står på toppen.

I sista sekund bestämde jag mig för att följa med gänget på fjälltur i helgen som var. Vi åkte upp till Storluvån i fredags, jag och Rosita med varsin John och sex pojkar till. Efter en mils vandrande i sol och värme slog vi läger och satte oss att äta. Vissa surrande små varelser hade också hoppats på ett skrovmål den kvällen men jag säger bara det att har man bara Off-mygg så behöver man inte vara det minsat rädd för att bli uppäten.
Lördagen bjöd på mer värme. Vi gick de sista kilometrarna till Sylstationen och där blev det lunch och vid halv ett började vi gå upp mot Syltoppen som var dagens mål. Vi hade lämnat all packning nere vid stationen och fick vila våra ryggar från tung packning en stund. Jag, Rosita och Anders var vid ett flertal tillfällen på väg att vända och gå tillbaka då vi var lite slitna och trötta. Terrängen upp mot toppen var inte den enklaste med stora ytor med snö och stenblock att klättra över. Men vi tog oss fram bit för bit. Tillslut hade vi kommit så långt att min klättra-upp-på-toppen nerv kittlade lite extra i benen och adrenalinet steg och jag beslutade mig för att slutföra klättringen. Jag hade vissa saker framför mig som lockade också så som en John med utlovad Snickers och toppsup, och tur som jag har även en toppuss. Rosita, hennes John och Anders avslutade toppturen och vände tillbaka. Efter två och en halv timme nådde jag och John toppen där de andra pojkarna väntade på oss. Det blev bilder, titt utför stupen och såklart den där toppsupen! Ivriga som de är begav sig pojkarna sedan ner igen medan jag och John var kvar och njöt av livet en stund för oss själva. Vi träffade två norskar som kom upp strax efter oss och även de bjöd vi på en sup. Den ena norrmannen sa att det är inte varje dag norskar och svenskar stod där uppe tillsammans som vänner! Det blev en trevlig pratstund med dom. Sedan började vi klättra ner igen.

Tre timmar senare, efter slit, svett, ren klättring längs med bergssidan på stenblocken, åkning utför snön, lite mys och sen lite slit till kom vi ner till de andra som stod och höll på med middagen nere på stationen. Alla var så trötta att vi håll på att somna i tallriken men vi hade en trevlig stund tillsammans. Sen blev det lite duschning för oss som kommit på efterslänten och efter det väntade efterrätten. Senare under kvällen när trötta fjällvandrare började dra sig in i tälten var det endast vi som satt kvar i matsalen. Vi plockade fram gitarren och det blev allsång ända in på småtimmarna! En flaska gottigott hade vi också med oss och den tog slut innan vi tillslut letade oss till våra tält i mörkret.

Söndagen började med god frukost innan vi packade ihop oss och gick tillbaka sexton kilometer till Storulvån. Varmt även då. Öm i hela kroppen tog jag mig tillbaka lättare än vad jag trodde det skulle vara. Hela helgen var fantastisk, både när det gäller vädret och sällskapet! Sammanfattat den bästa fjällturen någonsin. NÅGONSIN! xx

I just have one word to say to you...

Och så gick jag hem till tonerna från Timbuktus skånska stämma som ekade över sjön. Jag var Yr och trött efter fem dagars festande och längtade hem till sängen. När jag kom hem gick jag ett varv i lägenheten och konstaterade att den var hel och välbehållen men att jag inte hade något rent kvar på kökshyllorna utan allt låg i spridda skurar över köket. Gick även på expedition leta-ölburk och hittade de ståendes lite här och var. Det enda lilla missödet var nog en smält systemkasse som låg över min spis. Denna helg har fyllts av vänner, öl, musik och tokigheter, precis som vanligt. Det har även slagits en del rekord. I torsdags var det dags för det första. En vän ringde mig och ville bara tala om att det var fest hos mig, så jag visste det. Räknade med att vi skulle bli runt sex personer men det slutade med att tjugotre människor varav jag kände ungefär hälften klämde in sig här! Trodde aldrig att det skulle gå men här finns tydligen mer plats än jag tidigare trott. Även Vincent ett år fick vara med på sin första förfest, han verkade gilla alla mäniskorna.

Fredagen var rätt lugn och utan rekordförsök. Vi bjöd in oss själva (tjugo pers) till en liten födelsedagsfest i Valla där vi var dubbelt så många som själva födelsedagssällskapet. Men det gick fint och det var skönt väder. Under lördagen däremot var det dags för nya rekord och det började på den årliga ölorienteringen. Frösöns öppna som alltid anordnas ute vid Ladängen drog många deltagare i år. Sammanlagt hade vi runt 23 startande vilket är ofantligt många fler än ifjol! Och av dessa var det endast fyra kända spyfall och en som avbröt vilket är en ganska bra statistik. Solen sken och vi som inte var med satt i solen och öppnade ölen till orienterarna. Många bra springtider var det, trots värmen och öldrickande. Vi hade däremot ett litet problem i år. Den sedvanliga banketten i Frösö sportstuga efter orienteringen kunde inte genomföras då vi var sent ute med bokning så den hann bli upptagen. Fortfarande igår eftermiddag hade vi ingenstans att vara. Tills en kär vän och deltagare kommer fram till mig och viskar snällt i mitt öra om vi kanske kan vara hemma utanför mig...? Sedan var det dags för ett nytt rekord.

Det slutade med bankett på Näsvägen och ett trettiotal personer infann sig på min innergård. Grillning och stark dricka på burk blev det. Mycket skötsamma människor var det och alla höll sig ute i finvädret så min lägenhet användes endast till toalettbesök och för hämtning av dryck från kylen. Trodde aldrig på det från början men det var den trevligaste festen någonsin med många nya ansikten. Allt går om man vill, tydligen. Sedan gick vi i samlad trupp in på Yran. Amy, Lady Gaga och Presidenttal. Och så gick jag hem till tonerna från Timbuktus skånska stämma som ekade över sjön...